Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.03.2013 12:19 - Икономиката – основа на качеството на живот
Автор: liderkjnie Категория: Политика   
Прочетен: 271 Коментари: 0 Гласове:
1



http://lider-bg.org/documents-lider/program-lider/economy.html

Икономиката – основа на качеството на живот

За нас изработването на адекватна на предизвикателствата на времето икономическа политика е стратегическа задача.

Нашата политика свързва конкретните икономически резултати с качеството на живот на българските граждани. Доброто качество на живот води до по-високи икономически резултати и конкурентноспособност на икономиката и създава перспективи за нацията ни като цяло.

Основна цел на политиката на партия ЛИДЕР е създаване на най-добри условия за развитието на българското стопанство в европейски и глобални условия.

Ние сме за:

• Цялостна визия за българската икономика, за нейното индустриално и технологично развитие;
• Политика на икономически патриотизъм чрез създаване на условия за развитие на българския бизнес в конкурентна пазарна среда;
• Настъпателна и експортно ориентирана българска икономика;
• Спазване на европейските норми и стандарти с цел бързо навлизане на българските стоки на европейския пазар и създаване на условия за мобилна интеграция във всички стопански направления;
• Създаване на стратегии за национална обвързаност на икономиката и баланси на регионално ниво.

Ние считаме, че основните предизвикателства и задачи за развитието на страната, за стимулирането на растежа и заетостта са:

• Повишаване на ефективността на производството и стимулиране на иновациите;
• Подобряване на административния капацитет, чрез специално внимание върху основните регулаторни функции на правителството и съдебната система;
• Прилагане на строга фискална политика, подобряване на качеството на публичните разходи и на политиката по доходите, при обвързване на растежа на работната заплата с увеличаване на производителността;
• Подобряване на действащата бизнес-среда, чрез намаляване на бюрократичните тежести и съкращаване на административните процедури;
• Повишаване на заетостта и качеството на работната сила, чрез активни мерки на пазара на труда и реформи в образованието;
• Създаване на условия за силна и прозрачна конкуренция в областта на изработването на инфраструктурни проекти с общоевропейско значение;
• Разработване на обвързана с конкретните ключови приоритети на страната и бизнеса интегрирана политика за научноизследователска и развойна дейност;
• Изпълнение на стратегия за обучение през целия живот и повишаване на квалификацията на работещите.

За постигане на целите, посочени в този икономически проект, ние от партия ЛИДЕР ще следваме следните политики:

 

Макроикономическа политика

Ние отчитаме като слабости липсата на ясни приоритети в средно- и дългосрочна перспектива, необоснованото изразходване на националните ресурси и субсидирането на неформирани и непреструктурирани сектори и отрасли в икономиката.

Ние смятаме, че в ситуация на сериозен дефицит по текущата сметка и тенденцията за неговото разширяване съществува опасност за икономическата стабилност на страната. Освен това, въпреки драстичното намаление на преките данъци, делът за преразпределение чрез прилагането на държавни регулации остава на небалансирано високо ниво.

Ето защо ние предлагаме намаляване на нивата на преразпределение на ресурсите чрез държавния бюджет. Според нас, държавните разходи следва да се ограничат трайно в нива под 40% от БВП, с тенденция за достигане на до 35% в средносрочна перспектива.

Ние сме за премахване на политиката за планиране на занижени бюджетни приходи и формиране на бюджетни излишъци, които да се изразходват по непрозрачен начин с решение на изпълнителната власт.

В тази връзка ние сме за формирането и изпълнението на балансиран държавен бюджет, отговарящ на реалната политическа и икономическа обстановка при наличие на ясни приоритети и цели, без значителни бюджетни излишъци, които изземват свеж ресурс от икономическите субекти. В случай на формирани излишъци, те трябва да бъдат разпределяни само с решение на Народното събрание.

Ние от партия ЛИДЕР сме за прилагане на стриктна фискална политика, балансирано пренасочване на ресурси от публичния към частния сектор, съпроводени с незабавни реформи в здравеопазването, социалното осигуряване и образованието. При прилагането на предлаганата от нас макроикономическа политика ние сме за стриктно спазване на Маастрихтските критерии.

 

Парична политика

Ние сме за спазване на общия европейски валутен механизъм, за присъединяване към Европейския валутен съюз и приемане на еврото като разплащателно средство у нас.

В областта на паричната политика, ние сме за запазване на режима на паричен съвет в подготовката на страната ни за влизане в Европейския валутен съюз; за запазване на независимостта на Централната банка като източник на стабилност, спомагащ за създаване на неинфлационен растеж, чрез специфични монетарни мерки и същевременно за по-активна позиция на Централната банка в защита на българския национален капитал и стимулиране на българския бизнес.

С цел повишаване на конкурентоспособността и производствения капацитет и усвояемостта на средствата от фондове на Европейския съюз, ние сме за създаването на Фонд за капиталови инвестиции с участието на български банки, в партньорство с международни институции.

В допълнение към това и за издаване на допълнителни гаранции по ползвани дългови инструменти и ангажименти ние сме за създаването на Национален гаранционен фонд с активно участие на българския банков и небанков бизнес и в партньорство с международни организации.

 

Публични финанси

При изработването на дългосрочна политика за стабилност на публичните финанси от изключително значение е отчитането на отрицателните демографски тенденции в страната и тяхното влияние върху държавната пенсионна система. В тази връзка, ние сме за намаляване на осигурителната тежест и за реформа на пенсионноосигурителната система, чрез увеличаване на влиянието на частния сектор. Очакваните от нас положителни ефекти са: намаляване на ролята на държавата, намаляване на влиянието на “сивата икономика” и от там увеличаване на общите приходи в държавния бюджет.

От гледна точка на устойчивостта на публичните финанси в дългосрочна перспектива от изключително значение е изработването на стратегия за постигането на реформирана, финансово устойчива и икономически ефективна здравна система, осигуряваща предлагането на качествени здравни услуги за населението с активното участие на частния бизнес.

Ние сме за оптимизация на държавните разходи, чрез изработване на стратегия за незабавна реформа в образованието и здравеопазването, която да преустанови практиката на безконтролно и неефективно изразходване на средства. Ние смятаме, че без конкретни мерки и адекватни секторни политики и реформи не е възможна реална бюджетна реформа, която да доведе до ускорен икономически растеж.

 

Политика за подобряване на бизнес-средата и насърчаване на развитието на частния сектор

Ние смятаме, че българският частен капитал, като двигател на развитието, следва да бъде коректив и активен партньор на държавата при изработването на стратегия за икономическо развитие на страната.

Необходимо е подобряване на регулациите и процедурите за тяхното прилагане, с цел подобряване на регулативните режими чрез:

• Минимизиране на административните пречки пред бизнеса;
• Продължаваща приватизация при уточнена държавна стратегия;
• Минимизиране на процедурите, свързани с лицензиране;
• Оптимизиране на процедурите за принудително изпълнение на договорни задължения.

Ние предлагаме да бъде създаден ясен регламент за взаимодействие между правителството и бизнеса. Чрез изработването на този регламент, частният бизнес ще се превърне от обект на регулация в активен участник в процеса на подобряване на бизнес-средата. С оглед на това предлагаме използването на алтернативни инструменти за прилагане на съответни политики като: регулации, базирани на изпълнение и резултат; регулации, базирани на процеси; практически кодекси с активно участие на бизнеса; ръководства за образоване на потребители; свободни инициативи и насърчаване на развитието на предприемаческия дух и умения, чрез участие в европейски образователни програми.

За нас публично-частното партньорство е една от най-модерните и ефективни форми за взаимодействие между държавата и бизнеса в съвременните икономики. Ние сме за изработване на Закон за публично-частното партньорство, който ясно да регламентира възможностите за взаимодействие между публичните и корпоративни финанси, с цел постигане на икономически растеж на местно и национално ниво.

 

 

Политика за насърчаване на средния и малък бизнес

Малките и средни предприятия са съществен елемент за насърчаване на предприемаческия дух, за създаване на нови работни места и фактор за икономически растеж.

Ние сме за подобряване на достъпа до финансиране на малките и средни предприятия чрез програмите на Европейския съюз. При проекти, финансирани от Европейския съюз, собственото участие следва да се признава за разход на бенефициентите. Малкият и среден бизнес трябва да се насочи към общи проекти с общините при реализацията на публично-частното партньорство.

 

Политика за усвояване на средства по европейски програми

Общият размер на средствата, които България има възможност да усвои по Оперативните програми на Европейския съюз за периода 2007 – 2013 г. е около 7 млрд. евро. Усвояването на тези средства е един от най-съществените елементи при оценка на ефективността на държавната политика. Ефектите от тези средства за страната ще бъдат вливането на свежи ресурси в българската икономика и повишаването на конкурентоспособността, на жизнения стандарт и доходите на населението.

Съществуващата практика до момента обаче, показва невъзможност за усвояване на отпуснатите средства, липса на административен капацитет и наличие на корупционни практики. В резултат на това, България от получател се превръща в платец, който индиректно финансира икономиките на останалите страни-членки на Европейския съюз.

Ето защо ние от партия ЛИДЕР считаме, че трябва да бъде оптимизиран административния капацитет и да се пристъпи към разработването на конкретни мерки за ускоряване на усвояването на средства.

Недопустимо е да се разчита само на европейски контрол и надзор. Необходима е ясна законова база и прозрачност на институциите в България, отговорни за управлението на средствата по европейските фондове. Контролът върху средствата трябва да бъде обвързан със законодателната и съдебна власт.

 

 

Данъчна и осигурителна политика

Партия ЛИДЕР е за разработването на ясна и конкретна данъчна политика. Ние сме против стихийните и безпринципни ежегодни промени в данъчното законодателство, които са пречка пред разработването на адекватна стратегия на бизнеса. Тази несигурност и непридвидимост в голяма степен неутрализира ефекта от ниските данъчни нива в България. Необходимо е да бъдат изведени приоритетите и да се разработи национална данъчна стратегия за дългосрочен период.

Ние сме за опростяване на данъчното законодателство. Ние сме за ясна и стабилна данъчна среда. Настоящата ситуация на несигурност сред инвеститорите и ширещия се административен произвол са недопустими. Необходимо е усъвършенстване и максимално опростяване на нормативната база. Следва да бъде осигурена работеща и адекватна връзка между бизнеса и контролните органи с цел коректно изпълнение на законовите изисквания.

Ние сме за намаляване на осигурителната тежест и опростяване на осигурителното законодателство и за преразглеждане на модела на настоящата осигурителна система.

Вярваме, че тази реформа ще доведе до „осветляване” на осигурителните доходи и прекъсване на порочната практика за осигуряване и работа на минималните осигурителни прагове. Опростяването на администрирането ще доведе до сериозно повишаване на събираемостта и до премахване на хроничния сериозен дефицит на осигурителната система. Намаленията на нивата на ставките ще доведе до разширяване на базата и вместо загуби ще се реализират трайни положителни тенденции.

Необходимо е да се разработят законодателни възможности за освобождаване от корпоративния данък при реинвестиране на печалбата при определени условия и критерии в приоритетни области и проекти.

Ние предлагаме мерки да се премахне настоящият данък върху дивидентите към местни физически лица и чуждестранните лица и да се намали размерът на Данъка добавена стойност.

 

 

Политика на добро управление на данъчната администрация

Данъчната администрация трябва да подпомага данъкоплатците и да стимулира спазването на законите и доброволното плащане на данъци. Необходимо е засилване на административния капацитет и цялостна промяна във философията, манталитета и начина на работа на контролните органи.

Ние сме за :
• Изработването на ясни правила и процедури за работата на НАП;
• Оптимизиране на данъчната администрация;
• Нов подход за осъществяване на последващ данъчен контрол, базиран на цялостен ефективен анализ и изследване на конкретния бизнес и неговата специфика.

 

 

Политика за насърчаване на организационните и технологични иновации

Необходима ни е икономика, базирана на знанието и иновациите.

Ние считаме, че участието на държавата в управлението на иновационните процеси следва да бъде ориентирано към създаване на условия и разработване на механизми за инвестиране в научно изследователска и развойна дейност. Ние предлагаме следните реформи в областта на иновациите:

• Подобряване на дела на конкурентно финансиране на научноизследователска и развойна дейност;
• Окуражаване на публично-частното партньорство в научноизследователска и развойна дейност;
• Преоценка на ролята на Българската академия на науките;
• Изработване на система за оценка на политиките по изследвания и развой;
• Увеличаване на финансирането на научонизследователската и развойна дейност в индустрията;
• Поощряване на университетските изследвания.

Ние сме за изработване на данъчни мерки, които да дават възможност за ползване на данъчни преференции за фирмите, внедрили системи за управление на качеството или инвестирали в иновативни проекти.

 

Енергийна политика

Ние приемаме за основни принципи на енергийната политика независимостта, устойчивото развитие и конкурентноспособността.
Основна функция на държавната политика по енергетиката е създаването на законови условия за равнопоставено и на конкурентна основа развитие на всички видове енергийни производства.

Ние считаме, че следва да се създадат условия за развитие на енергетиката на база на местните суровини и източници, което ще осигури сигурността на енергийната ни система и ще намали енергийната ни зависимост.

Ние сме за създаване на условия за стабилност и независимост в работата на държавните регулиращи и контролни органи в областта на енергетиката, което ще увеличи доверието на европейските институции в управлението на енергетиката в България.

Според нас, проблемът за пуска на блокове №3 и №4 в АЕЦ Козлодуй не е технически, защото всички признават техническата им сигурност. Проблемът е в липсата на доверие на Европа в управлението им, поради смяната на ръководствата на Агенцията за ядрено регулиране и АЕЦ с всяка смяна на изпълнителната власт.

Ние сме за създаване на условия за равнопоставено, а в определени случаи и преференциално участие на българските фирми в приватизацията и управлението на енергийните дружества.

Ние смятаме, че държавата трябва да създаде предпоставки за обединяване на възможностите на фундаменталната и приложната наука и бизнеса за проучване, разработване и експлоатация на нови находища на енергийни източници в България. В допълнение към това, считаме, че съществуват предпоставки за обединяване на ресурса и възможностите на науката, висшите училища и бизнеса за създаване на ново поколение кадри, необходими за управлението и развитието на енергетиката.

Енергоспестяването е неизменна част от енергийната политика.

 

Транспорт

Транспортът е основен фактор за постигане на устойчиво икономическо и културно развитие на страната ни. Цел на транспортната политика е изграждане на добра инфраструктура и интеграция на територията на страната, както и транспортни комуникации на световно разнище.

Ние от партия ЛИДЕР сме за разработването на дългосрочна държавна политика за всички видове транспорт и приоритети за развитие, прозрачни условия за предоставяне на концесии, приватизация на част от дейностите, свързани с транспорта и използване на възможностите, които предоставя публично-частното партньорство.

Ние сме за оптимално използване на средствата, предоставяни от Европейския съюз за внедряването на съвременни иновативни системи за управление и контрол на безопасността в транспорта, за въвеждането на нови информационни системи за комуникация и технологии за производство и използване на екогорива.

 

Туризъм

Нашата стратегия за развитието на туризма цели да направи българският туризъм висококонкурентен на световния туристически бизнес. Необходим е ясен държавен субект на управление и координация на туристическия бранш с политиките в екологията, здравеопазването, транспорта, културата и други свързани браншове.

Наличието на адекватна държавна стратегия за развитието на туризма в дългосрочна перспектива е от ключово значение за запазване на България като предпочитана дестинация за туристите от Европа и света.

 

Аграрна политика

Българското селско стопанство не успява да реализира потенциала си. Наша стратегическа цел е развитието на модерно, конкурентноспособно селско стопанство в съответствие с общата селскостопанска политика на Европейския съюз.

Тенденцията за непрекъснато повишаване на цените на селскостопанските продукти в световен мащаб, както и ограничените възможности на производство и очакваните директни субсидии по програмите на Европейския съюз стимулира производството и експорта на селскостопанка продукция. Тази тенденция трябва да бъде подкрепена от адекватна политика.

Ние считаме, че основата за бъдещото развитие на селското стопанство е неговото модернизиране и механизиране. Внедряването на нови машини и съвременни технологии, използването на възможностите на европейските програми и фондове за инвестиционно кредитиране ще стимулират уедряването на селските площи и ще подобрят условията за тяхното използване.

За подобряване на инфраструктурата, обслужваща земеделските имоти, за увеличаване на чуждестранните инвестиции и за развитие на селското стопанство предлагаме:

• Разработване на дългосрочна държавна политика за развитието на земеделските райони;
• Решителни мерки за ефективно усвояване на средства по европейските програми;
• Стимулиране на земеделските производители и гарантиране на реализацията на произведената от тях продукция;
• Защита на българските интереси в Европейския съюз, чрез постигането на оптимални квоти за българската земеделска продукция;
• Повишаване на квалификацията и допълнителни стимули на заетите в сектора;
• Активно партньорство на държавата и частния бизнес при изграждане на необходимата инфраструктура за земеделските производители;
• Насърчаване на устойчивото развитие на земеделските райони и развитие на алтернативни трудови дейности;
• Разработване на ясни и точни правила при получаване на субсидии от фондовете на ЕС в конкретните направления (растениевъдство, зеленчукопроизводство, животновъдство, птицевъдство, поддръжка и обновяване на горския фонд, напояване и рекултивация)
• Оптимизиране на процедурите при кандидатстване по програмите за евросубсидии;
• Делегиране на по-големи права на браншовите

 

Екология

Съвременният начин на живот изисква съблюдаване на оптимални отношения между човека и природата. Бъдещите поколения разчитат на нас.

В областта на екологията ние сме за:

• Устойчиво развитие на териториите
• Защита на уникалните природни условия и ресурси
• Спазване на европейските норми и стандарти;
• Строги законодателни мерки за регулация на защитените територии




Гласувай:
1


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: liderkjnie
Категория: Политика
Прочетен: 27266
Постинги: 25
Коментари: 1
Гласове: 7
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930